Porsche 935 jako dárek k 70. výročí sportovních vozů Porsche

Porsche představilo v rámci akce Rennsport Reunion pro historické závodní automobily na závodním okruhu Laguna Seca Raceway nový typ 935. Závodní vůz o výkonu 515 kW (700 k), jehož karoserie připomíná legendární závodní automobily Porsche 935/78, bude vyroben v malé sérii 77 kusů. Vůz je narozeninovým dárkem od divize Porsche Motorsport pro fanoušky na celém světě. Vzhledem k tomu, že tento automobil není homologován, tak se nemuseli inženýři a designéři ohlížet na běžné předpisy a měli patřičnou volnost ve své tvůrčí činnosti.

Technika závodního vozu pro podniky kategorie Clubsport a soukromé tréninky na závodním okruhu vychází z vysokovýkonného sportovního automobilu 911 GT2 RS. Stejně jako u historického vzoru byly velké části karoserie nahrazeny, resp. doplněny díly z uhlíkového kompozitu. Typ 935 s aerodynamicky tvarovanou zádí má vnější délku 4,87 metru, vnější šířka je 2,03 metru. Pozoruhodný aerodynamický koncept byl zcela nově vyvinut jako vzpomínka na závodní vůz Porsche 935/78 z Le Mans, který byl fanoušky přezdíván „Moby Dick“ vzhledem k protaženému tvaru značně rozšířené karoserie s bílou základní barvou. Markantní otvory na předních blatnících pro odvádění vzduchu z podběhů kol, jimiž je vybaven také vůz 911 GT3 R pro zákaznický sport v kategorii GT3, zvyšují přítlak na přední nápravě. Zadní spoiler s šířkou 1 909 milimetrů a hloubkou 400 milimetrů přispívá k vyvážené aerodynamice.
Mnoho detailů vnějšího designu se odkazuje na úspěšná vozidla z historie značky Porsche v motoristickém sportu. Zatímco aerodynamické kryty kol připomínají vozy 935/78, byly zadní svítilny LED na krajních plochách zadního spoileru inspirovány závodním vozem 919 Hybrid kategorie LMP1. Vnější zpětná zrcátka pocházejí z typu 911 RSR, letošního vítěze vytrvalostního závodu v Le Mans, viditelné koncovky výfukové soustavy z titanu napodobují Porsche 908 z roku 1968. A to vše pokračuje i v interiéru. Hlavice řadicí páky v designu z vrstveného dřeva připomíná svým vzhledem závodní vozy 917, 909 Bergspyder nebo supersportovní vůz Carrera GT. Volant z uhlíkového kompozitu a za ním umístěný barevný displej byl pro typ 935 převzat z verze 911 GT3 R modelového roku 2019. Robustní bezpečnostní prostorový rám zaručuje ve spojení se závodním skořepinovým sedadlem a šestibodovým bezpečnostním pásem maximální bezpečnost. Na přání je k dispozici druhé sedadlo na straně spolujezdce. Optimální chlazení vnitřního prostoru zajišťuje klimatizace.
Nový model 935 je poháněn šestiválcovým motorem „boxer“ se zdvihovým objemem 3,8 litru a přeplňováním dvěma turbodmychadly. Hnací síla vzadu uloženého motoru je přenášena prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky Porsche (PDK) na zadní kola s pneumatikami o šířce 310 milimetrů. Stejně jako u silničních verzí GT modelu 911 řadí řidič pomocí páček umístěných ve snadném dosahu na volantu. Pro modely 911 typické rozložení hmotnosti zaručuje vynikající úroveň trakce a brzdných výkonů. K mimořádným hodnotám zpomalení přispívají na přední nápravě závodní šestipístkové jednodílné hliníkové brzdové třmeny v kombinaci s ocelovými drážkovanými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením a průměrem 380 milimetrů. Zadní náprava je vybavena čtyřpístkovými třmeny a brzdovými kotouči o průměru 355 milimetrů.
Stejně jako model 911 GT2 RS, homologovaný pro silniční provoz, disponuje model 935 s hmotností 1 380 kilogramů stabilizačním systémem PSM (Porsche Stability Management) včetně systému řízení trakce a protiblokovacího systému (ABS). Asistenční systémy lze samostatně nastavovat nebo kompletně deaktivovat pomocí spínače na středové konzole v závislosti na konkrétní jízdní situaci.

Foto: Porsche