Nová kapitola v historii sportovních vozů BMW – BMW řady 8 Coupé

BMW řady 8 Coupé se vyznačuje špičkovým výkonem, emocemi bouřícím designem, luxusem a pokročilými prvky výbavy u technologií zobrazování, ovládání, asistenčních systémů a konektivity.

Nový sportovní vůz se již začal vyrábět v závodě BMW v Dingolfingu, který je také domovem BMW řady 7 Sedan. Z toho vyplývá, že při jeho montáži budou uplatněny značné zkušenosti z výroby luxusních vozů. Číslice 8 v označení nového modelu svědčí o tom, že novinka se v rámci nabízených modelů BMW pyšní vrcholným statusem. Stejně jako v minulosti, i v případě BMW Z8 a také současného BMW i8 je toto označení vyhrazeno pro výjimečné sportovní automobily.

Primárním cílem ve vývoji nového BMW řady 8 Coupé byla jízdní dynamika. Karoserie, hnací ústrojí a podvozek byly důsledně přepracovány s cílem dosáhnout maximální agility, preciznosti a vyváženosti. V průběhu tohoto procesu byly zkombinovány výkonné motory s inteligentním systémem pohonu všech kol BMW xDrive a konstrukčním přístupem BMW EfficientLightweight. Nové BMW řady 8 Coupé bylo vyvíjeno souběžně se závodním vozem BMW M8 GTE, který již prokázal svůj potenciál ve vytrvalostních závodech FIA World Endurance Championship (WEC) a šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar (IWSC).

Nový designový styl

Exteriér nového BMW řady 8 Coupé splňuje všechna očekávání, která se zrodila v roce 2017, kdy automobilka na přehlídce elegance Concorso d’Eleganza Villa d’Este poprvé představila koncept BMW Concept 8 Series. Výsledkem je nový designový jazyk, zaměřený na čisté plochy, modernost a emoce. Výrazný design ploch karoserie zdůrazňuje dynamický charakter vozu. Rozlehlé plochy jsou strukturovány pomocí velmi ostrých a jednoznačně vedených bočních linií. Definujícími prvky tvarů jsou přikrčený vzhled vozu, prodloužená silueta s úzkými bočními okny a linie střechy, přecházející do mohutně tvarované zadní části s charakteristickými dvěma vybouleninami na střeše, dlouhý rozvor a široký rozchod kol. S délkou 4 843 mm, šířkou 1 902 mm, výškou 1 341 mm a rozvorem 2 822 mm vypadá toto dvoudveřové sportovní kupé na silnici extrémně dravě.

Extrémně úzké světlomety

Výkon sportovního vozu zviditelňuje vpřed směřující přední nárazník, velké nasávací otvory a precizní tvary přední kapoty. Snížená maska chladiče BMW ve tvaru ledvinek je podobně pestře formovaná a vyznačuje se šestiúhelníkovým tvarem, který se ve spodní části rozšiřuje, a jednodílným rámečkem objímajícím vnitřní lamely. Nové BMW řady 8 je standardně vybaveno LED předními světlomety, které jsou nejnižšími světlomety, jaké kdy byly použity na modelu BMW. Obě světlovodné trubice fungují jako zdroje světla pro denní svícení a také jako potkávací a dálková světla. Volitelně jsou k dispozici laserové světlomety BMW Laserlight s variabilním osvětlením vozovky a funkcí Selective Beam. Dosah světelného kuželu laserových světlometů činí v dálkovém režimu přibližně 600 metrů. Modré akcentní prvky uvnitř charakteristických dvojitých světlometů prozrazují přítomnost vysoce pokrokové technologie osvětlení.

Bočnímu profilu dominuje dramatická souhra ploch. Zatímco plochy se za předními koly zakřivují směrem dovnitř, nad zadními koly se opět vynořují na povrch. Tato souhra povrchů vznikla pouze pomocí několika ostrých bočních linií, které vypadají, jako by následovaly vzduch odcházející z průduchů Air Breather.

Boční prosklená plocha se v zadní části vozu prudce snižuje, čímž zvýrazňuje boky. Dlouhé, prudce se svažující zadní okno je dalším klasickým designovým prvkem sportovního vozu nejvyššího kalibru.

Zadní část tvoří plochy zdůrazňující šířku vozu a nízko položené těžiště. Tento efekt umocňují hluboko do boků zasahující LED zadní světla. Grafika zadních světel je vyvedena ve tvaru písmene L. Koncovky dvojitého výfuku ve tvaru lichoběžníku jsou umístěny na obou stranách ve spodní části zadního nárazníku.

Precizní detaily optimalizují aerodynamiku a hmotnost

Odpor vzduchu aerodynamické karoserie nového BMW řady 8 Coupé napomáhá snižovat téměř kompletně zakrytý podvozek, aktivní ovládání lamel masky chladiče ve tvaru ledvinek a větrné clony a boční průduchy Air Breather. Proudění vzduchu usměrňují také spodní části vnějších zpětných zrcátek, namontované přímo na spodní lištu bočního okna. To je poprvé, kdy se toto elegantní a moderní provedení objevuje na voze s bezrámovými bočními okny. Střecha nového kupé se nechala inspirovat klasickými tvary sportovních vozů a vyznačuje se středovým výřezem, připomínajícím dvojité vyboulení klasických závodních strojů. Toto konstrukční řešení ve vysokých rychlostech dále usměrňuje proudící vzduch kolem střechy. Tvarování střechy zvýrazňuje také volitelně dodávaná střecha vyrobená z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny, která se na sériovém voze objevuje vůbec poprvé. Dalšího snížení hmotnosti lze dosáhnout volitelným paketem Carbon, který přináší lamely nasávacích otvorů, kryty zpětných zrcátek, zadní spoiler a výplň zadního difuzoru vyrobené z uhlíkových kompozitů.

M sportovní paket a výbavová linie Chrome Line

Kromě mimořádně velkých nasávacích otvorů v předním nárazníku, zřetelně tvarovaného zadního nárazníku a unikátně tvarovaných nástavců prahů přináší M sportovní paket množství dalších designových prvků, které zdůrazňují dynamický charakter vozu. Mezi ně patří průduchy Air Breather v matně chromovém provedení a šedý zadní difuzor, který skvěle ladí s hliníkovým provedením předních ploch lamel masky chladiče ve tvaru ledvinek. Kromě zadního spoileru patří mezi další vizuální prvky sportovního paketu M Technic Sport rozšířené leskle černé obložení exteriéru BMW Individual Shadow Line, které zdobí také rámeček BMW masky chladiče a vnitřní lamely, průduchy Air Breather a koncovky výfuku.

Přepracované motory

BMW M850i xDrive Coupé nabídne pod kapotou důkladně přepracovaný vidlicový osmiválec, který produkuje výkon 390 kW/530 k. Druhý motor, dostupný v době uvedení na trh, pak demonstruje cestovní charakter nového BMW řady 8 Coupé. Řadový vznětový šestiválec o výkonu 235 kW/320 k v BMW 840d xDrive Coupé kombinuje okamžitý zátah s hospodárností. Oba motory posílají výkon k nejnovější verzi osmistupňové převodovky Steptronic, která se vyznačuje větším rozsahem převodových poměrů, ještě sportovnějšími změnami rychlostních stupňů a možností ovládání prostřednictvím páček na volantu. Kompletní paket špičkových jízdních vlastností doplňuje inteligentní pohon všech kol BMW xDrive, který se také představuje ve vylepšené, pro tento model specifické verzi.

Foto: BMW