Multimediální hub na kolech. V Norsku jsme prozkoumali Byton M-Byte.

Automobilka, nebo startup? Obojí. Automobilka, nebo startup? Obojí. Byton se v posledních měsících opravdu snaží, aby o něm bylo slyšet. A aby byl vidět. Poprvé jsme koncepční elektrické SUV s názvem M-Byte, které na trh dorazí už příští rok, mohli obdivovat na veletrhu CES v Las Vegas a nyní v norském Oslu, kde se Byton rozpovídal více o technologiích, které v nových elektromobilech najdeme.

Byton se totiž opravdu snaží, aby jeho auta nezůstala jen auty, ale aby byla chytrými platformami na kolech. Už 4 roky po uvedení prvního modelu na trh Byton očekává, že 50 % jeho příjmů poputuje z jiných zdrojů, než pouze z přímého prodeje aut. Z jakých? Z doplňkového prodeje softwarových služeb, propojení, členství. Zcela otevřeně také říká, že bude chtít sbírat data o uživatelích, ta anonymizovat a prodávat třetím stranám, tedy přesně to, co s big daty ze svých sítí nyní dělají mobilní operátoři.

Základem celého ekosystému bude Byton Life Cloud, který se stane jakýmsi centrálním mozkem. Do auta a z něj budou proudit data, a to velmi rychle, protože Byton je připraven na 5G komunikaci, přičemž trojici antén bude mít umístěnou v zadní části střechy. Při nástupu vás oskenují kamery s totožnou technologií, kterou najdeme v iPhonu X. V ten moment automobil pozná, kdo do něj nastupuje, a naprosto vše nastaví podle vás. Nastavení je přenositelné – pokud vám někdo půjčí svůj Byton, nebo si například půjčíte Byton z půjčovny na druhé straně světa, díky cloudu vás auto okamžitě pozná a i cizí vůz nastaví jako váš vlastní.

Systém v autě bude postaven maximálně jednoduše. Ostatně navrhuje ho jeden z bývalých hlavních lidí z Applu. Velký důraz je kladen na fitness funkce, kdy vám vozidlo bude zobrazovat počet nachozených kroků, spálených kalorií a i další informace.

A cena? Ta je jedním z nejzajímavějších aspektů. Díky kompletní výrobě v Číně se cenu nejlevnějšího modelu s výkonem 200 kW, pohonem zadních kol a dojezdem 400 kilometrů podařilo stlačit hluboko pod konkurenci. Cenovka začíná na 37 500 euro, což je po přepočtu dokonce pod milionem korun.

Text: fDrive

Foto: fDrive, Byton