Jaguar I-Pace – Tesla killer

První luxusní elektromobil od tradiční automobilky. A zároveň první, který se může měřit s Teslou. A jak jsme zjistili v našem testu, v lecčems Teslu Jaguar i překoná.

Design je čistě subjektivní věc, ale u Jaguaru I-Pace si troufám tvrdit, se najde málokdo, komu by se jeho design nelíbil. Elegantní, ladné křivky a přikrčený zjev dávají tomuto SUV sportovní nádech. Přispívají k tomu i velká kola, za příplatek si můžete pořídit až 22″, která vypadají jednoduše skvěle.

Jaguar se drží svých typických designových prvků včetně výrazné masky, předních i zadních světel se známými linkami, vzhled ale posouvá do budoucnosti. Přední maska má v horní části například aerodynamický průduch ústící v přední kapotě, pod kterou je mimochodem malý úložný prostor. Speciální křídlo na pátých dveřích pak zajišťuje, že zadní sklo nepotřebuje stěrač. Tlak vzduchu totiž vodu stlačí pryč a v praxi to skutečně funguje. Zasouvací kliky vypadají skvěle, ale také mají svůj podíl na snížení aerodynamického odporu.

Za Jaguarem I-Pace se otočí prakticky každý. Vypadá skvěle a prakticky nikdo ho zatím neviděl, tak není okoukaný, jako třeba Tesla. Chválíme Jaguar, že se nesnažil dát okatě najevo, že jde o elektromobil. Přitom je od základu jako elektromobil postaven. I-Pace vypadá skvěle jako auto a kolemstojící čumily hodně překvapí, když z parkoviště odjíždíte neslyšně elektricky.

Zvenku auto vypadá menší, než je ve skutečnosti. Se svými 4,7 metry je to naopak už pořádný kus auta, což pochopíte hlavně po nástupu. Prostoru je skutečně hodně, a to vepředu i vzadu. Panoramatická skleněná střecha, která se sama zatmavuje podle okolního světla, dodává interiéru pocit vzdušnosti. Interiér je zároveň disciplína, kde Jaguar nekvalitně provedenou Teslu zcela deklasuje. Hodnotné materiály, měkká kůže s prošíváním, špičkové slícování a zpracování a žádné vrzání či jiné pazvuky. Takto má vypadat elektromobil za 2 miliony a Jaguar zde dokazuje, že auta a interiéry v nich dělat umí.

Pochválit musíme špičkové příplatkové Performance sedadla. Zaplatíte za ně sice 100 tisíc, ale vypadají skvěle a i na dlouhých cestách jsou velmi pohodlná. Zároveň poskytují skvělé boční vedení. A to budete potřebovat, protože I-Pace skvěle jezdí.

Díky nízkému těžišti, za což může pod podlahou uložený 90kWh akumulátor, a špičkovému podvozku, je I-Pace v zatáčkách stabilní, nenaklání se a na okreskách si s ním užijete hodně zábavy. Charakterem připomíná spíše sportovní sedan než 2,2 tuny těžké SUV. A díky 400 koním, pohonu všech 4 kol a okamžitě dostupnému maximálnímu momentu dokáže dvojice elektromotorů s autem pořádně zahýbat. Na stovku se I-Pace dostane za 4,5 vteřiny, za dalších pár vteřin jste na 200 km/h, kde vás utne omezovač.

Zároveň je I-Pace i velmi pohodlný, a to díky vzduchovému podvozku a výbornému odhlučnění. K dispozici je celá plejáda asistentů, head-up displej (ten v Tesle třeba mít ani nemůžete) a rovnou trojice displejů. Nechybí on-line konektivita, dopravní informace, streamování hudby – vše na co si vzpomenete. A díky Androidu Auto nebo Apple CarPlay si můžete připojit vlastní telefon.

A dojezd? Papírově 480 kilometrů, reálně se při mírné jízdě ve městě a mimo město budete pohybovat kolem 450 km, ostřejší jízda vás pošle zhruba na 380 kilometrů a při standardní jízdě po dálnici počítejte zhruba se 320 kilometry. I-Pace zvládne nabíjení i výkonem 100 kW, takové nabíječky ale v Česku nenajdete, a tak si budete muset u těch 50kW počkat zhruba hodinu na nabití z 20 na 80 %. Nabíjet lze ale samozřejmě z jakékoliv zásuvky, třeba v garáži. To pak ale trvá i více než den.

I-Pace se Jaguaru neskutečně povedl. Je to špičkový elektromobil, který výborně vypadá, skvěle jezdí a na rozdíl od Tesly potěší i kvalitním interiérem a některými technologickými vychytávkami. Cenovka začíná na 2 milionech s DPH, nejvyšší výbavová verze vás pak vyjde na zhruba 2,7 milionu.

Text: Martin Pultzner

Foto: fDrive.cz