Čtyři roky doma neprohrál

Šestatřicetiletý závodník Jan Kopecký letos korunoval svoji dlouhou a úspěšnou kariéru ziskem titulu mistra světa v automobilových soutěžích v kategorii WRC 2. Navázal tak na triumfy v evropském i asijsko-pacifickém šampionátu, na šest titulů domácího mistra a osm prvenství v prestižní Barum Rally.

Tovární jezdec týmu Škoda Motorsport je dnes už nejúspěšnějším českým soutěžním jezdcem v historii. Proto jsme ho po další úspěšné sezoně požádali o krátký exkluzivní rozhovor .

Čtyři roky vás na domácích tratích nikdo neporazil. Baví vás ještě jezdit domácí rallye? Nepřipadá vám to už nudné?

Nemohu mít menší ambice. Jsem jezdcem továrního týmu Škoda, hlavním úkolem je ovládnout domácí mistrovství. Při pohledu na konečné výsledky to možná vypadá jako příliš snadný cíl, ale znamená to plnou koncentraci a jízdu bez chyb. Někdy mě i domácí soupeři pěkně proženou.

Nejpopulárnější domácí rallye jste vyhrál už osmkrát. Kolem tratě máte desetitisíce fanoušků. Jak se při soutěži ve Zlíně cítíte?

Barum Rally je velmi náročná a plně srovnatelná se světovými podniky. Letos byla obzvlášť náročná. První den pršelo, strašně to klouzalo, byla tam spousta vytahaného bláta. Celý český rallyový národ čekal na souboj Kopecký – Lukjaňuk. Rus je letošním mistrem Evropy, já jsem vyhrál mistrovství světa WRC 2. Byl to těžký souboj, ale vyhráli jsme o čtyři vteřiny.

Dosáhl jste už mnoha mezinárodních úspěchů, můžete tedy srovnávat. Jak těžká byla letos konkurence? Jak kvalitní obsazení měl šampionát WRC 2?

Konkurence ve WRC 2 byla letos opravdu solidní. Ve třinácti soutěžích mistrovství světa bylo klasifikováno celkem 43 jezdců ve vozech sedmi značek. Z jezdců byli určitě nejlepší týmový kolega Tidemand ze Švédska, Rovanperä z Finska, Greensmith z Velké Británie nebo syn bývalého evropského šampiona Loubet z Francie. A ještě mnoho dalších, třeba Kajetanowicz z Polska.

Splnil jste svůj cíl, stal jste se mistrem světa v kategorii World Rally Championship 2. Asi je zbytečné se ptát, jak jste s uplynulou sezonou spokojený…

Byla to perfektní sezona. Ze šesti startů jsme pětkrát vyhráli, jednou skončili druzí. Veliké poděkování patří celé Škodovce, týmu Škoda Motorsport. A zejména panu Michalu Hrabánkovi, který v nás začal věřit v polovině sezony a dal nám možnost, abychom bojovali o titul. Táta se na všech závodech nervuje, dělá mi u vozu hlavního technika. Musím říci, že šťastnějšího člověka jsem v poslední době neviděl!

Jste mistrem České republiky, Evropy, Asie i Pacifiku a od letoška i mistrem světa. Jak se cítíte jako šampion?

Titul je pro mě krásná věc, ale není to to nejdůležitější. Alespoň vzhledem k tomu, kam teď ve svém životě směřuji. Jsem za něj hrozně rád, protože si myslím, že letos jsme měli s Pavlem i s celým týmem skutečně skvělé výsledky. Ale že bych se cítil jako mistr světa, to ne. Je tu spousta věcí, které teď musí běžet a fungovat. Člověk přemýšlí nad tím, co bude dělat v budoucnu. Už nejsem nejmladší.

Od roku 2012 sedí vedle vás na horkém sedadle Pavel Dresler. Našel jste tím ideálního partnera?

Díky zkušenostem, které během působení v týmu Škoda Motorsport získal, je ze všech mých dosavadních spolujezdců nejlepší. Odjeli jsme spolu nejvíc závodů, objeli jsme celý svět, takže teď můžu říct, že lepší spolujezdec v České republice v současnosti není. Museli jsme si nejdříve sednout, doladit detaily. Ale hlavně jsme kamarádi, scházíme se i mimo závody. Má bezvadnou rodinu. Trávíme spolu hodně času, společnou dovolenou ale neplánujeme…

Továrním jezdcem automobilky Škoda jste od roku 2008 a pokračovat budete i v následující sezoně. Jaké jsou vaše představy o vzdálenější budoucnosti?

Spojení Škoda – Kopecký je nějakým způsobem zažité a patří k sobě. Proto bych i budoucnost rád spojil se značkou Škoda. Spolupráce s českou značkou mě baví, protože díky Škodovce tady máme nádherná auta, která patří k nejlepším na světě. Když dostanu nabídku spolupracovat i po skončení aktivní kariéry, budu jedině rád.

Text: Petr Dufek

Foto: Škoda Motorsport