Audi Q8 – to nejzajímavější od Audi

Proti BMW X6 či Mercedesu GLE Coupe automobilka Audi až donedávna nic ve svém repertoáru neměla. A tak můžeme Audi Q8 brát jako pokus zlákat na svoji stranu zákazníky, kteří mají rádi podobný typ karosérie. Možná ale Audi jen chtělo nabídnout něco těm, pro které je Audi Q7 málo luxusní. S jistotou vám mohu říci jen to, že Audi Q8 na našich silnicích nepřehlédnete.

Jeho design táhne. Okolo jdoucí lidé zírají na novou masku singleframe, která má šest vertikálních chromovaných lamel, mezi které se vešlo i pár senzorů. Nově nemá tvar šestiúhelníku, ale osmiúhelníku. Dokonce se mi stalo, že se pár kolemjdoucích šlo podívat i na záď, aby zjistili, o jaký model z dílny Audi jde. Když se koukáte právě na zadní stranu „Q8ky“, tak vidíte vytáhnuté boky, které odkazují na historické modely quattro. Původ u Audi nezapřou ani klasické zadní světlomety, kdy ten levý je s pravým spojený, stejně jako dvě falešné koncovky výfuku.

Ale pojďme na silnici, kde se Audi Q8 cítí jako doma. Jakmile vyjedete na rušnější silnici, hned můžete zapnout tempomat, který se vám nejenom v Praze bude hodit. Především v dopravní zácpě ho budete milovat. Auto samo zastaví a do dvou sekund se i samo rozjede. Další příjemností je automatické čtení dopravních značek a čerpání dat z mapových podkladů. To si tak jedete na dálnici 130 km/h, pomalu se blížíte do místa, kde je rychlost snížená na 110 km/h, auto vše pozná a na head-up displeji i virtual cockpitu vám v zeleném kroužku vykreslí rychlost, která bude následovat, načež vůz sám sníží rychlost. Jakmile úsek se sníženou rychlostí skončí, Audi opět samo zrychlí na 130 km/h.

Tento systém funguje nejenom na dálnici, ale i na rychlostní komunikaci. Audi Q8 sníží rychlost před vesnicí, kruhovým objezdem i velkou zatáčkou. Do Audi si však můžete pořídit i asistenta hospodárné jízdy. Ten vám nejenom pomocí znaku na head-up displeji a na virtual cockpitu, ale také zavibrováním plynového pedálu dá najevo, že je čas pustit plyn, třeba z důvodu nutnosti brzdit před zatáčkou nebo městem. Audi Q8 umí také plachtit, a dokonce i zcela vypnout motor, a to již při 22 km/h.

Noční vidění si odbylo premiéru ve Volkswagenu Touareg a k dispozici je nyní i v koncernovém sourozenci Q8. Donedávna jsem si myslel, že jde o systém, který nemá moc smysl, ale změnil jsem názor. Dle automobilky systém monitoruje lidi a zvěř až na 300 metrů a mě nezbývá než tomu věřit. Jejich orámečkování se mi na displeji před volantem ukazovalo daleko dříve, než jsem byl schopen za čelním sklem něco vidět. V kombinaci s LED světlomety Matrix HD je radost cestovat v noci.

V rychlosti ještě zmíním, že spolehnout se můžete na parkovací kamery, které vám obraz auta a jeho okolí poskládají do reálného 3D pohledu. Parkování by tak už nemělo být problém. Stejně tak nemusíte do auta nosit nabíjecí kabely pro váš chytrý telefon, tedy pokud ten váš podporuje bezdrátové nabíjení. Jediné, pro co kabel potřebujete, je CarPlay či Android Auto.

Audi Q8 si momentálně pořídíte pouze s jedním jediným motorem. Naftový třílitrový vidlicový šestiválec dávající 286 koní a 600 N.m točivého momentu ale nemá s dynamikou problém. Motor je však poměrně udušený, a to především v prvních vteřinách, kdy sešlápnete plynový pedál – reakce na plyn má až nečekanou prodlevu. Není to problém výkonu, ale s velkou pravděpodobností nové metodiky měření emisí WLTP.

Samozřejmostí je pohon všech kol, na které jde výkon přes osmistupňovou automatickou převodovku. Vzduchový podvozek mi pocitově nepřišel tak komfortně naladěný jako například ve Volkswagenu Touareg. Možná i proto, že Audi Q8 má být přece jen více sportovněji zaměřené auto. Ochota zatáčet je na takto velké auto skvělá a ani spotřeba vás trápit nebude. V klidu se dá jezdit mezi 7–8 litry na sto. Nejspíš tomu přispívá i mild-hybridní technologie, kterou po vzoru A8 využívá i vlajkové SUV Audi.

Text: Patrik Svatoš

Foto: Luděk Šipla