Aston Martin Valkyrie AMR Pro přetváří hranice výkonu

Aston Martin Valkyrie byl odhalen začátkem června roku 2016, tehdy ještě s označením AM-RB 001 a automobilka o něm zase tak moc neřekla. V červenci 2017 pak již projekt Valkyrie představila britská automobilka v podobě velmi blízké sériové výrobě. A koncem listopadu loňského roku pak Aston Martin přišel s tím, že souběžně pracuje i na speciální okruhové verzi. Ta se pak v podobě Aston Martin Valkyrie AMR Pro předvedla návštěvníkům letošního autosalonu v Ženevě.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro je neobyčejnou závodní úpravou nejextrémnějšího Aston Martinu v historii značky. Byl sice vyvíjen společně s variantou pro běžný silniční provoz, na rozdíl od ní ale nebyl limitován omezeními, která silnice vyžaduje.

Tento nový vůz je dítětem Adriana Neweye – nejúspěšnějšího designéra Formule 1 všech dob. Aut bude, ve spolupráci s Red Bull Advanced Technologies a AF Racing, vyrobeno pouhých 25 kusů. Všechny už jsou prodány a k majitelům se dostanou pravděpodobně v roce 2020. Silničních modelů bude o něco více. Ale i tato série čítající sto padesát kusů je již rozebrána.

Nejzjevnější změny u Valkyrie AMR Pro proběhly na exteriéru. Všechny aerodynamické povrchy byly upraveny tak, aby se maximalizoval přítlak. Do těchto úprav spadá například zvětšení předního i zadního křídla, která ovládají přepracované systémy kontroly aerodynamiky.

Toto hyperauto má pod kapotou atmosférický motor V12 o objemu 6,5 litru laděný firmou Cosworth. Díky jeho rekalibraci a úpravám má oproti svému silničnímu sourozenci vyšší točivý moment a výkon – přesná čísla bohužel ještě nebyla zveřejněna, ale předpokládá se, že výkon by měl být na hranici 1 100 koní. Při hmotnosti, která by neměla překročit 1 000 kilogramů, tak bude poměr hmotnosti a výkonu pravděpodobně v poměru 1:1. S akcelerací bude také pomáhat systém KERS dobře známý z monopostů F1.

AMR Pro má menší kola než varianta pro běžný provoz. Díky tomu se na nový Aston Martin dají nasadit závodní pneumatiky firmy Michelin se stejnými specifikacemi, jako mají kola vozů LMP1 na World Endurance Championship. I co se týká brzd, tak zde najdeme inspiraci u vozů F1.

Designéři rovněž využili příležitosti k tomu, aby auto odlehčili. Odstranili vedlejší systémy, jako je například topení nebo infotainment, a při výrobě použili ultralehké materiály, které se do silničního vozidla nehodily. Mezi ně patří například čelní sklo a okýnka z polykarbonátu, lehčí konstrukce podvozku a závodní sedadla. Výfukový systém AMR Pro bude díky odstranění tlumičů také lehčí.

Výsledkem tohoto bezprecedentního honu za výkonem je opravdu ohromující vůz. Vůz s odhadovanou maximální rychlostí atakující hranici 400 km/h, schopností překonat přetížení až 3,3 g a decelerací více než 3,5 g. Podle rozsáhlých simulací Red Bull Technology by nový Aston Martin Valkyrie AMR Pro mohl na okruhu dosahovat časů, které byly doteď pouze v režii vozů LMP1 A F1. Díky spolupráci automobilky Aston Martin a týmu F1 Red Bull Racing budou schopnosti nového supersportu testovat a ladit na okruzích jezdci Daniel Ricciardo a Max Verstappen. A Ricciardo je prý také jedním z budoucích šťastných majitelů vozu Aston Martin Valkyrie.

Vzhledem k výše uvedeným mimořádným schopnostem AMR Pro budou jeho majitelé procházet školením. To jim mimo jiné dá přístup do stejných zařízení, ve kterých se školí závodníci stáje Formule 1 Aston Martin Red Bull Racing. Výuka bude obsahovat jízdu na simulátoru, profesionální hodiny na okruhu a programy na zlepšení fyzické kondice. Své vozy si pak budou moci užít na vyhrazených závodech, které se odehrávají na těch nejznámějších okruzích na světě.

Text: Ondřej Svoboda

Foto: Aston Martin