Žádný volant a žádné pedály – to je studie I.D.VIZZION

Volkswagen chce v roce 2020 uvádět na trh v rychlém sledu zcela nově koncipované elektromobily s dlouhým dojezdem a novým designem označované jako I.D. Vše se zatím odehrává v rovině konceptů, kdy posledním představeným byl vrcholný model rodiny I.D. s označením I.D. VIZZION. Jedná se o novou generaci avantgardní limuzíny vyšší třídy, která by měla být vybavena funkcemi autonomní jízdy a ovládání hlasovými povely a gesty, spolu se schopností učit se díky umělé inteligenci.

Mobilní interiér vozu – open space – má zcela novou podobu. Díky tomu mohou cestující intenzivněji a flexibilněji využívat svůj čas na krátkých i dlouhých cestách. Interakce s vozem I.D. VIZZION probíhá virtuálně prostřednictvím rozšířené reality. Ve spojení s rozsáhlou konektivitou představuje tato studie výhled na rok 2030. Bude to svět mobility, v němž bude téměř vše myslitelné a možné. Komunikační technika automobilu se stane virtuálním asistentem, který se učí a empaticky reaguje. I.D. VIZZION poskytuje svým cestujícím především více osobní volnosti, protože jako chytré zařízení na kolech již nevyžaduje žádného řidiče a naopak se sám automobil promění v „šoféra“. Díky rozsáhlému síťovému propojení se totiž stane součástí digitálního světa a všem svým cestujícím (řidič již není zapotřebí) poskytuje volnost k tomu, aby mohli během jízdy ve voze odpočívat, komunikovat, pracovat a stanovit cíl cesty. Ovládání studie I.D. VIZZION je zcela intuitivní, a tím i snadné, díky intuitivní interakci mezi uživatelem a technikou prostřednictvím rozšířené reality, nově navrženým brýlím se smíšenou realitou – na základě techniky HoloLens, vyvinuté společností Microsoft – a hlasovému ovládání hovorovou řečí. Největší z dosud představených modelů Volkswagen I.D. je díky konceptu interaktivního luxusního salonku – open space – individualizovatelným, mobilním životním prostorem.

Jízda bez řidiče

Volkswagen ukázal studií I.D. VIZZION nejvyšší stupeň automatizované jízdy. Stupně automatizace jsou rozděleny do pěti úrovní. Od úrovně 4 není již zapotřebí řidič díky několikanásobně redundantně koncipované technice pro autonomní jízdu. Automobily s úrovní 4 jsou však vybaveny volantem a přístrojovou deskou, protože mohou být alternativně řízeny také konvenčním způsobem. V případě studie I.D. VIZZION s úrovní 5 tak tomu již není. Tento automobil jezdí výhradně autonomně. Sedadlo řidiče, ani volant, přístrojová deska a pedály již nejsou zapotřebí. A tím právě vznikl „open space“ ve stylu luxusního salonku s mimořádnou nabídkou vnitřního prostoru. Ten nabízí pohodlí pro čtyři cestující a také zavazadlový prostor pro jejich zavazadla o objemu 565 litrů. Koncept díky svým proporcím, kde délka vozu je 5 163 mm, šířka 1 947 mm a výška 1 506 mm, spolu s rozvorem 3 100 mm, ale také díky střešní partii a krátké přídi a zádi nabízí více prostoru než všechny současné modely vyšší třídy.

I.D. VIZZION rozpoznává své okolí vzájemně síťově propojenými laserovými skenery, ultrazvukovými senzory, radarovými senzory pro objekty v blízkém okolí a radarovými senzory pro dlouhé vzdálenosti, předními a zadními kamerami a bočními kamerami systému Area View. Senzory nejsou u nejnovější studie I.D. viditelné. Prostřednictvím cloudu jsou navíc trvale zaznamenávány údaje o dopravě a porovnávány s daty vozu. Volkswagen přitom cíleně využívá také kolektivní inteligenci bezprostředního i vzdálenějšího okolí, která bude postavena na vzájemném síťovém propojení vozidel mezi sebou i s infrastrukturou (komunikace Car-2-Car a Car-2-X). I.D. VIZZION kromě toho používá k navigaci digitální mapy s vysokým rozlišením.

Elektrický pohon všech kol

Komponenty pohonu zcela nové platformy pro elektromobily – dva elektromotory, dvě převodovky, síťově propojená elektronika a vysokonapěťové akumulátory – jsou optimálně začleněny do celkového uspořádání této studie. Lithium-iontové akumulátory s kapacitou 111 kWh se nacházejí pod podlahou. Toto prostorově úsporné řešení snižuje těžiště a zajišťuje ideální rozložení hmotnosti. To samé platí pro dva elektromotory na přední a zadní nápravě. Vpředu pracuje koaxiální pohon o výkonu 75 kW, vzadu kompaktní elektromotor o výkonu 150 kW. Společně poskytují nejvyšší celkový výkon 225 kW a každý z nich pohání přímo příslušnou nápravu. Inteligentní řízení pohonu přitom zajišťuje v každé situaci optimální jízdní dynamiku. I.D. VIZZION s tímto pohonem ujede na jedno nabití akumulátorů vzdálenost až 665 kilometrů. Důležitým pojítkem mezi elektromotory a akumulátory je výkonová elektronika, která řídí toky vysokonapěťové energie. Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrný proud z akumulátorů na střídavý proud. V ideálním případě jsou akumulátory nabíjeny prostřednictvím indukčního rozhraní. Právě tak je však možné také konvenční nabíjení prostřednictvím přípojného kabelu (systém pro kombinované nabíjení CCS – Combined Charging System, nabíjecí stojany a běžné elektrické zásuvky).

Foto: Volkswagen