Vodíkový elektromobil Hyundai NEXO se již představil i v ČR

NEXO je po technické stránce vlajkovou lodí automobilky Hyundai. Jeho základem je nově vyvinutá speciální platforma. Hyundai Motor pro ni používá označení FUV – Future Utility Vehicle (vozidlo budoucnosti s mimořádnou úrovní užitných vlastností) – kombinující praktičnost SUV/crossoveru s vyspělou technikou elektrického pohonu, komplexní nabídkou asistenčních funkcí a inovativními stylistickými prvky. NEXO má nejdelší dojezd v segmentu elektromobilů s akumulátory, resp. palivovými články. Dojezd přibližně 800 km je porovnatelný s vozidly poháněnými spalovacím motorem a umožňuje řidičům cestování na dlouhé vzdálenosti. NEXO je po modelu ix35 Fuel Cell druhou generací sériově vyráběného elektromobilu s palivovými články společnosti Hyundai Motor. Výrobce u něj zdokonalil systém palivových článků, které zabírají ještě menší prostor, jsou lehčí a výkonnější. Nová generace vozidla s palivovými články vylepšuje systém přívodu vzduchu a zkracuje již tak krátkou dobu potřebnou k doplnění palivových nádrží.

Inovativní vzhled

NEXO charakterizuje čistý a klidný design s důrazem na aerodynamickou siluetu a „plovoucí“ střechu. Souvislá příď s horizontálními světly LED pro denní svícení je široká a jasně definovaná. Světla jsou propojena nepřerušovanou tenkou světelnou linií, která umocňuje elegantní horizontální uspořádání přídě. Trojúhelníkové světlomety pod světly zvýrazňují progresivní charakter vozu. Širší kaskádovitá maska chladiče umožňuje přívod většího množství. Jednolitý design pokračuje přes boky až k zádi. Tenká linie „plovoucí“ střechy je umocněna velkým střešním oknem a štíhlými střešními sloupky D, za nimiž střecha přechází do zadního spoileru. Rozměrné zadní okno zasahuje široko do stran a dlouhý dominantní spoiler s integrovaným zadním stěračem vytváří osobitý vzhled. Trojúhelníkový design zadních svítilen v kombinaci s horizontálním uspořádáním zádě poskytuje vozu již na první pohled stabilitu. NEXO je také prvním vozidlem Hyundai s integrovanými zapuštěnými klikami dveří. Jejich speciální konstrukce přispívá k čistému designu boční partie vozu a optimalizuje proudění vzduchu. Řidiči mohou dát povel k automatickému vysunutí klik buď pouze u svých dveří, nebo u všech čtyř. Mechanismus se automaticky zasune po pěti sekundách od spuštění vozidla. Kliky se samy zasunou, jakmile rychlost vozidla přesáhne 3 km/h.

Interiér přebírá motiv horizontálního uspořádání vozu například u přístrojové desky. Nejnápadnějším prvkem vnitřního prostoru je široká černá přístrojová deska se dvěma velkými displeji LCD. Navigačnímu systému slouží 12,3“ displej, 7“ displej LCD pak poskytuje řidiči provozní informace. Levý displej s digitálním panelem přístrojů ukazuje rychlost jízdy, množství paliva a hospodárnost provozu. Pravý displej disponuje novou funkcí děleného zobrazení a novou hlavní nabídkou pro funkce navigace, konektivity a informačních a zábavních systémů. Elektronické propojení voliče provozních režimů poháněcího ústrojí modelu NEXO umožnilo integrovat volně „plovoucí“ středovou konzolu. Toto řešení ponechává více odkládacího prostoru pod konzolou pro osobní předměty. Fyzickými tlačítky se aktivují provozní režimy poháněcího ústrojí, jízdní režimy a mění se nastavení klimatizace. Ovládací tlačítko zpřístupňuje i navigační funkce. Ve větší spodní přihrádce jsou k dispozici bezkabelová nabíječka a dva vstupy USB.

Systém tří propojených nádrží umožňuje díky svým kompaktním rozměrům lepší využití obestavěného prostoru. V porovnání s modelem ix35 Fuel Cell byl navíc prodloužen rozvor o 150 mm. Vůz má zcela rovnou podlahu zavazadlového prostoru, který má v základním uspořádání objem 461 litrů (VDA).

Optimalizovaný design snižuje součinitel aerodynamického odporu vzduchu. Rozmanité aerodynamické prvky jsou nenápadně integrovány do přídě, boků a zádě. Aerodynamiku vylepšují vzduchové kanály v předním blatníku, které optimalizují obtékání kol vzduchem, zapuštěné kliky dveří, kompletní zakrytí spodní části vozidla a velké vzduchové kanály, které jsou součástí střešních sloupků D. Celkový součinitel aerodynamického odporu vzduchu je pouhých 0,329. Přívod kyslíku do palivových článků zajišťuje velký otvor v kaskádovité masce chladiče na přídi a malé otvory pro přívod vzduchu na zádi vozu.

Poháněcí ústrojí s palivovými články

Poháněcí ústrojí s palivovými články je u současného modelu lehčí a kompaktnější. Dosahuje nejvyššího výkonu 120 kW (163 k) a maximálního točivého momentu 395 N.m. NEXO zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 179 km/h. Vůz spotřebuje 3,9 litru vodíku na 100 km. Nově vyvinutá platforma vozidla integruje tři identické nádrže, každou o objemu 52,2 litru vodíku. Navzdory většímu objemu trvá doplnění nádrží pouhých pět minut. Odolný katalyzátor membránových elektrod a nová technologie řízení poháněcího ústrojí životnost minimálně 10 let a 160 000 kilometrů.

Nové technologie a autonomní řízení

Automobilka představila několik zásadních vylepšení v oblasti systému autonomního řízení nebo například možnosti propojení vozu s domácností prostřednictvím technologií Internetu věcí (Internet of Things – IOT). K dalším novinkám patří inteligentní hlasové ovládání funkcí vozu či monitoring míry stresu a životních funkcí řidiče a schopnost vozu adekvátně na ni reagovat.

Testování modelu NEXO prokázalo jeho použitelnost i v extrémních klimatických podmínkách. I v teplotách -30 stupňů Celsia, je vůz schopen startovat během 30 vteřin. Díky špičkové technologii chlazení fungují palivové články velmi dobře i při venkovních teplotách dosahujících 50 stupňů.

Monitor sledování slepých úhlů (Blind-spot View Monitor – BVM) je čerstvou novinkou. Řidiči umožňuje při změně jízdních pruhů v obou směrech díky kamerám pozorovat na centrálním displeji okolí vozu. Systém používá širokoúhlé monitory prostorového zobrazení (SVM) na každé straně vozidla pro sledování míst, které není možné vidět ve zpětném zrcátku.

Jako první model Hyundai dále nabízí NEXO zcela novou funkci Lane Following Assist (LFA), která pomáhá automatickým nastavením řízení udržet vůz ve středu jízdního pruhu v rychlostech od 0 až do 144 km/h jak na dálnicích, tak i v ulicích města. Společně s asistenčním systémem (HDA – Highway Driving Assist), který využívá citlivé snímače a mapová data pro zajištění bezpečného provozu a automatické úpravy rychlosti, budou řidiči schopni překonávat dlouhé vzdálenosti s ještě větší mírou komfortu a bezpečí.

Vůz nabízí také dálkový inteligentní parkovací asistent (RSPA – Remote Smart Parking Assist), který umožňuje zaparkovat, vyjet z garáže nebo parkovacího místa i bez řidiče ve voze. Systém umí zaparkovat i do kolmého parkovacího místa, zatímco řidič stojí mimo vůz na chodníku.

Vodíkový elektromobil Hyundai NEXO přijel i do ČR

Vodíkový elektromobil Hyundai NEXO byl poprvé k vidění také v České republice. Byl představen u příležitosti konference Čistá mobilita, kterou pořádalo Ministerstvo životního prostředí. Situace, kdy je u nás zatím jediná plnicí stanice na vodík, která je navíc umístěna v areálu soukromé firmy, rozšíření automobilů na tento ekologický pohon zatím příliš nepřispívá.

Foto:Hyundai