Promyšlený univerzální stroj pro každou cestu

BMW pro letošní přehlídku elegance Concorso d’Eleganza Villa d’Este připravilo koncept motocyklu, který má ukázat, jak by mohl vypadat sportovně cestovní motocykl budoucnosti. BMW Motorrad Concept 9cento (vyslovuje se „nove cento“) se ideálně hodí pro jízdu po dálnicích, alpských průsmycích, úzkých zatáčkovitých silnicích vedoucích přes opuštěné vesnice, ale také pro jízdu po městě, kde je jeho jezdec nepřehlédnutelný před kavárnami.

Z kompaktní siluety je na první pohled jasně patrná agilita a lehkost, které vybízejí k nasednutí a projížďce. Základní sportovní koncepce s hmotou soustředěnou za předním kolem a vysokou krátkou zádí slibuje potěšení z jízdy a agilitu. Progresivní tvarování kapotáže, palivové nádrže a rámu svým řešením vytvářejí dojem pohybu. Trojrozměrný efekt prostoru kolem palivové nádrže dodává chromovaná povrchová úprava. Boční prvek kapotáže se stříbrnou barvou Pure Metal Silver svým provedením odkazuje na Adventure modely. Na všech hliníkových dílech, jako je centrální kryt nádrže, zavěšení zadního kola nebo držáky stupaček, směřují jednotlivé frézované linie směrem k přednímu kolu. Takto řešený povrch s jemnými rýhami je naplno zřejmý až při bližším pohledu, kdy zaujme tím, že připomíná vrstevnice na mapě.

Podvozek je navržen pro cestování. Dlouhé dráhy odpružení zajišťují potřebný komfort a dodávají motocyklu dojem lehkosti. Větrný štít spolu s kapotáží přitom zajišťují ochranu před větrem a nepřízní počasí. Potěšení z jízdy při cestách na dlouhé vzdálenosti zajišťují ergonomicky umístěné ovladače spolu s nízkou, ale vzpřímenou pozicí.
Trojúhelníkový rám motocyklu je zesílen plátem vyrobeným z uhlíkových kompozitů. Kromě toho, že tento prvek snižuje hmotnost, propojuje také trojrozměrný design přední části s hliníkovým zadním kyvným ramenem, které je vyrobeno pro minimalizaci hmotnosti frézováním. Princip lehké konstrukce dále vyjadřuje také viditelný prostor mezi rámem a sedlem.

Jednou ze specialit je inovativní řešení cestovních kufrů s nacvakávacím systémem. Dvojice kufrů přináší nejen úložný prostor, ale vytváří také sedlo spolujezdce. Když je potřeba, celý tento element se shora bezpečně spojí se zadní částí rámu. Toto řešení umožňuje mít v jednom motocyklu dvě různá řešení. Bez kufrů nabízí motocykl maximální agilitu a dokonale se jezdci přizpůsobí zejména z pohledu potěšení z jízdy. S kufry se ale změní na cestovní stroj připravený odvézt dvojici osob. Toto řešení je pečlivě sladěno s designem motocyklu a jasně vyjadřuje nejen vysokou kvalitu provedení, ale také komplexní přístup k řešení tohoto stroje.

Malá šířka při pohledu zpředu symbolizuje obratnost a agilitu. Přední část jednoznačně evokuje segment sportovních Adventure strojů, ovšem jejich styl přináší vlastním originálním způsobem. Hlavní světlomet je tvořen dvojicí symetricky uspořádaných světelných LED zdrojů pro potkávací a dálkové světlo, stejně jako ikonickým tvarem denního svícení ve tvaru písmene U, tvořeného taktéž světelnými diodami. Díky tomuto řešení je nejnovější koncept okamžitě rozpoznatelný jako motocykl BMW nejen ve dne, ale i v noci. Také zadní světla jsou, stejně jako ta přední, nezaměnitelná. Pod zadním sedlem jsou umístěné dva LED elementy s typickým tvarem BMW Motorrad, připomínajícím dvojici proti sobě otočených písmen C. Svým provedením tato světla dokonale zapadají do štíhlé zadní části a dodávají motocyklu BMW Motorrad Concept 9cento individuální výraz.

Foto: BMW