Porsche oslavuje své sedmdesátiny studií 911 Speedster Concept

Patrně nejkrásnější dárek k 70. narozeninám svých sportovních vozů si značka Porsche připravila sama v podobě provozuschopné studie otevřeného sportovního vozu 911 Speedster Concept. Tento vůz přenáší do současnosti ducha prototypu Porsche 356 „č. 1“ Roadster, který obdržel schválení k provozu 8. června 1948. Studie 911 Speedster Concept věrně a precizně ztělesňuje podstatu značky sportovních vozů ze Stuttgartu svou puristickou koncepcí a historicky korektní realizací. Poháněcí ústrojí, uložené v dvoubarevně lakované karoserii koncepční studie, pochází z aktuálních modelů GT. Studie byla vyvinuta v centru motoristického sportu Porsche, v němž vznikly také modely 911 GT2 RS a naposledy GT3 RS. Studie 911 Speedster Concept debutovala ve světové premiéře v rámci oficiální oslavy jubilea „70 let sportovních vozů Porsche“ v Zuffenhausenu. Koncepční studie je výhledem na případný sériově vyráběný model, který by mohl být představen v roce 2019.

Mezi charakteristické detaily vozu 911 Speedster Concept patří zkrácený rám čelního okna a patřičně zmenšená boční okna. Studie sportovního vozu tak zaujme ještě více přikrčeným profilem velmi nízké karoserie, jejíž tvarové řešení vyvolává vzpomínky na historické vzory, jakým je například Porsche 356 1500 Speedster. Na přední sedadla směrem k zádi navazuje speciální zadní kryt z uhlíkového kompozitu, který zakrývá ochrannou strukturu pro případ převrácení. Kryt je charakterizován dvojitým vyboulením, jež patří k tradici tohoto druhu sportovních vozů od modelu 911 Speedster z roku 1988. Mezi oběma vybouleními přitahují pozornost dvě černě odlišené lamely s aerodynamickou funkcí, které doplňuje větrná clona z průhledného akrylátového skla s vyrytým logem „70 let Porsche“.

Na počest historického originálu má i 911 Speedster Concept místo plnohodnotné skládací střechy jen lehkou plachtu, která chrání interiér zaparkovaného vozidla před deštěm. Plachta se připevňuje osmi stiskacími knoflíky. Interiér vychází z filozofie lehké konstrukce, která je pro verze Speedster charakteristická. Výbava nezahrnuje navigační systém, audiosystém, ani klimatizaci. Kompletně skořepinová sedadla jsou vyrobena z uhlíkového kompozitu. Jejich čalounění světle hnědou anilinovou kůží „Cognac 356“ je inspirováno koženým čalouněním klasických předchůdců.

Široká karoserie koncepčního vozu vychází z modelu 911 Carrera 4 Cabriolet. Blatníky, přední víko a zadní kryt jsou však v tomto případě vyrobeny z lehkého kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Lakování v klasických barevných odstínech stříbrné GT a bílé cituje historické závodní vozy Porsche – stejně jako mnoho detailů, které jsou výsledkem pečlivé jemné práce, od uzávěru palivové nádrže ve stylu 50. let, umístěného uprostřed předního víka, přes vnější zpětná zrcátka v klasickém stylu „Talbot“ až po speciální verzi předních světlometů. Jejich kryty s čirými a matovanými plochami vytvářejí motiv kříže, který je vzpomínkou na zvláštnost prvních let účasti značky Porsche v motoristickém sportu. Tehdy se před závodem originální světlomety přelepovaly, aby byly chráněny před odletujícími kameny a poškozením skla. Široké střešní sloupky B a záď zdobí vyfrézované a pozlacené nápisy Speedster.

Pod vnějšími panely karoserie sází 911 Speedster Concept na nejmodernější komponenty. Podvozek pochází v zásadě z modelu 911 GT3, části impozantních 21“ kol v designu Fuchs jsou leštěné. Poprvé mají tato kola upevnění s centrální maticí. Výfukovou soustavu s koncovkami z titanu a poháněcí ústrojí včetně šestistupňové mechanické převodovky dodali vývojáři vozů GT. Šestiválcový „boxer“ této minimalistické koncepční studie dosahuje výkonu více než 500 k a nejvyšších otáček 9 000 1/min.

Historie modelů Porsche Speedster začala v USA

Sportovní vozy ve variantě Speedster k historii společnosti Porsche patří od roku 1952. Zakladatelem této tradice byl model 356 1500 America Roadster, jehož hliníková karoserie byla vyráběna ručně. V porovnání s modelem 356 Coupé byl o 60 kilogramů lehčí a se čtyřválcovým motorem „boxer“ o výkonu 70 k dosahoval v tehdejší době impozantní nejvyšší rychlosti 175 km/h. Tento exkluzivní sportovní vůz, vyvinutý pro americký trh a vyrobený v pouhých 16 exemplářích, disponoval již zásadními rysy verzí Speedster, ať se jednalo o nasazovací okna dveří, nouzovou skládací střechu nebo lehká skořepinová sedadla.

Do roku 2010 vzniklo osm sériových a speciálních modelů s dodatečným označením Speedster. Vrcholem byl 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster z roku 1957. V roce 1988 následoval první 911 Speedster. Zatím posledním počinem v této řadě bylo 356 vozů 911 Speedster modelové řady 997 z roku 2010.

Foto:Porsche