Hyundai i30 N – na první dobrou

Ve většině případů se na první pokus nepovede vytvořit nic světoborného. Taková fotbalová Sparta by o tom mohla vyprávět. A jistě to není ani otázka peněz. Dnes se však budeme věnovat trošku jinému příběhu a ukázce, že to jde.

Hyundai i30 N, první sportovně zaměřený vůz z dílny automobilky Hyundai, je skvěle postavené auto. Jen těžko jsme na něm hledali nějaké větší chyby. Albert Biermann, člověk, který několik let měl takříkajíc pod palcem modely automobilky BMW z divize M, dostal jistě slušný finanční prostor, ale ani tak neměl před sebou jednoduchý úkol. Postavit „předokolku“, která bude lidi za volantem bavit, zvládne několik ostrých jízd na okruhu a zároveň bude použitelná každý den. Nebudu vás napínat. Povedlo se to.

Otevřete dveře a sednete si do sedaček, které by mohly být hlubší. Mají na sobě emblém „N“, aby vaše drahá polovička věděla, s čím má tu čest. Pozici za volantem najdete rychle, startujete a všímáte si obdélníků na otáčkoměru, které vám říkají, že auto není dostatečně zahřáté. Podobně jako displej mezi budíky, kde vidíte teplotu oleje. Jakmile je vše v pořádku, přepínáme na sportovní režim a začínají se dít věci. Při jakékoli příležitosti „Nko“ střílí do výfuku, při podřazení dává automatické meziplyny, a to, co Hyundai udělal se zvukovým provedením, je opravdu fantastické.

Nastavit si můžete věci od podvozku, reakce plynového pedálu až po meziplyny. Takový návrat k ovladači od Playstationu. Po pár kilometrech hned cítíte z auta takovou opravdovost, že si někdo dal záležet. Máte zde sice levnější plasty a reprosoustavu, která zvukově nepotěší, ale víte co? Cestou do práce, kdy chcete jet v klidu, si vše dejte na normální mód a raději si zpívejte, jakmile je to však možné, volte režim „race“ a užívejte si to.

Auto jsme vzali i na mostecký okruh, kde jsme si s ním střihli několik rychlých kol. Auto je zahřáté, zatáčku berete pod plynem a v tu chvíli se vám začínají vybarvovat diody nahoře v kapličce přístrojové desky. Sledujete silnici a periferně vidíte, že blikají červeně – jasný signál přeřadit o rychlost výš, berete řadicí páku, vyšlapáváte spojku a zařadíte za doprovodu „střílejícího“ výfuku. Tohle je prostě fantastické. No, co vám budu povídat. Auto na okruhu obstálo, nejenže pocitově „neměklo“, brzdy nevadly, ale také jsme rozhodně nebyli nejpomalejší.

„Nko“ obstálo, ať jsme s ním jezdili kdekoli. Ve městě je sice trošku tvrdší, ale zuby vám to nevymlátí a ve chvíli, kdy jedete ke kamarádovi, tak nemusíte zvonit. Stačí auto trošku takříkajíc šlápnout a SMSka s textem „Už běžím“ vám přijde ještě pár desítek vteřin před tím, než přijedete na místo určení.

Na první dobrou jde udělat opravdu dobré auto, které vás bude bavit, a co víc, pořídíte ho za 759 990 Kč.

 

Text: Patrik Svatoš

Foto: Luděk Šipla