Kia Stinger – Když chcete budit pozornost

Když jsem minulý rok na ženevském autosalonu zabrousil na stánek Kia, nemohlo to snad ani dopadnou jinak, do očí mne „praštil“ jeden jediný model – Kia Stinger.

Nádherné čtyřdveřové GT, pod které se podobně jako u Hyundai i30N podepsal Albert Biermann. Ačkoli ne v tak velké míře. Nesmírně jsem se těšil, až Kia tohle auto přivede na český trh a já s ním budu moci najezdit nějaký ten kilometr. A dočkal jsem se. Hned na začátek povím, že Kia Stinger je „GTéčko“, tedy auto, které vás má bavit, ale především pohodlně polykat stovky a stovky kilometrů. To jen na vysvětlenou, abyste nebyli posléze zklamaní. Když tohle pochopíte, zklamání není na místě.

U velké části zákazníků to bývá tak, že přijdou do dealerství a chtějí prostě to nejlepší. Minimálně z motorové palety. A tak i my jsme si řekli, že vezmeme výbavový strop. Tedy benzinový šestiválec 3,3 litru s výkonem 370 koní. Osmistupňová převodovka přenáší výkon na všechna čtyři kola, což je v tomto případě škoda, ale o tom až později. Kia Stinger je rychlá, podvozek je sice tužší, ale nerovnosti filtruje dobře. O designu se bavit však nebudeme. Mně se líbí nesmírně a věřím, že i vám.

Marně si vzpomínám na auto, které by budilo takovou pozornost. Když přijedete s „emtrojkou“, tak prostě máte „emtrojku“ a možná jste pro ostatní „frajer“, co má BMW. Tady je to jiné. Lidé se otáčejí, kochají se designem a nakonec se ptají. To je opravdu Kia? Ano, opravdu je to Kia, která skvěle vypadá a velmi dobře jezdí. Jen po ní nesmíte chtít velké sportování. Však šestiválcová varianta atakuje hmotností 2 tuny, a to není málo. Nějaká čistá jízda bokem Stingeru nesedí. Dálnice a rychlostní komunikaci, to je teritorium, kde se Stinger cítí skvěle. Jediná piha na kráse a zklamání pro mě osobně je zvukový projev. Už jen proto, že pod kapotou je více než třílitrový šestiválec, jsem čekal nějaký zajímavý projev. Ten však Stinger nemá.

Vrátím se ještě do interiéru. Ten se nese v duchu jednoduchosti. Nikde nic nehledáte, infotainment je plně v češtině, snad jen rámečky displeje mohly být poněkud tenčí. Rozhodně je to však věc, kterou Stingeru rádi odpustíte. A co spotřeba? Na dálnici se pod deset litrů dostanete, pak už je to vše jen otázka vaší pravé nohy. Ale opravdu to budete řešit, když si koupíte Kiu za 1,4 milionu?

Kia má však v nabídce také dvoulitrovou variantu. Tedy benzinový čtyřválec o výkonu 250 koní, který veškerý výkon posílá na zadní nápravu. Je lehčí o 200 kilogramů a také o 300 tisíc levnější. Nebudou to lepší ingredience pro koktejl s názvem zábavné „gétéčko“? Nebudou, ale jsou. Stabilizace jde kompletně vypnout, 250 koní s autem nemá žádný problém i spotřeba je o něco lepší. Vím, že bych šel proti proudu, ale já osobně bych si vybral právě dvoulitrovou variantu.

Text: Patrik Svatoš

Foto: Luděk Šipla