Jak pracuje krejčí, který šije pro auta?

V Designérském centru Seat vznikají nové návrhy, do nichž se posléze „obléknou“ automobily. Mistr krejčovského řemesla Nick Allen zde ručně navrhuje vzory tkanin pro čalounění nových modelů a rozhoduje o tom, jaký druh prošívání, tkanin a barev bude zdobit sedadla nejnovějších modelů uváděných na trh.

Ve svém oboru působí již 35 let. „Interiéry automobilů vytvářím ručně od svých 16 let,“ říká. V ateliéru navrhuje vzory a snaží se nalézt nejlepší povrchové úpravy sedadel, podobně jako módní návrháři na nejvyšší úrovni. Nick vždy zkoumá čalounění tím, že po něm přejíždí rukama, aby cítil povrchovou strukturu, zrnitost a povrchovou úpravu každého materiálu. „Moje ruce jsou jako moje oči. Hmatem mohu posoudit kvalitu každého dílu a také zjistím, jak se bude chovat pod jehlou šicího stroje.“ S každou změnou textury musí Nick změnit tlak na pedál šicího stroje. Silný materiál vyžaduje pomalejší rychlost, zatímco tenčí materiál projde pod jehlou velmi snadno. A s jakým materiálem nejraději pracuje? „Nejraději pracuji s kůží, protože je přírodní,“ přiznává.

Každý rok Nick spotřebuje při svém šití 30 000 metrů nití. Šikovný krejčí obšívá všechny volanty ručně pomocí zakřivené jehly. Používá německý uzlíkový steh, který ponechává nit nejvíce odkrytou. Vhodnou tloušťku a barvu nitě vybírá z 250 cívek s až 100 různými barevnými odstíny. Například pro každé sedadlo nového modelu Seat Ibiza vytvořil až třicet různých variant. Čalounění a materiály testoval dva roky před zahájením výroby vozidla. Během fáze testování optimalizuje také tvarové řešení sedacích ploch z pěnového materiálu, aby sedadlo poskytovalo řidiči nejvyšší možnou úroveň komfortu.

„Barvy jsou cestou k odlišení. Každý vůz má svou osobnost a také svou vlastní paletu barev.“ Nick Allen říká, že mnoho zákazníků také nevědomě asociuje barvy s druhem a charakteristikou vozidla. „Například mnoho lidí spojuje zelené a světle hnědé barvy s crossovery, tmavě hnědé barvy s klasičtějšími rodinnými vozy a černou a červenou barvu s rychlostí,“ vysvětluje.

Na jeho pracovním stole leží místo počítačů a nejmodernější techniky nůžky, cívky s nitěmi a šicí stroje. „Moje řemeslo je tradiční, a proto se příliš nezměnilo.“ Nick však reaguje na nové trendy, jako je individualizace vozidel s rozmanitou nabídkou povrchových úprav a barev.

Přestože automobilový krejčí ve službách značky Seat nikdy neprozradí svá tajemství, přeci jen řekl něco k tomu, co je zapotřebí, aby mohl krejčí nejlépe vykonávat své povolání: „Musíte mít dobré oko pro detaily, šikovné ruce… a především hodně trpělivosti. Zbytek získáte zkušenostmi.“ A jeho vlastní heslo: „Nespěchat!“

 

Foto: Seat