Dynamika, ovladatelnost, přesnost – to je nové BMW M5 Competition

Nové BMW M5 Competition je doposud nejvýkonnější a nejsportovnější verzí vysokovýkonného sedanu BMW M. S výkonem motoru, který byl ve srovnání s novým BMW M5 zvýšen o 19 kW na 460 kW, ještě ostřejší odezvou na pohyby plynového pedálu a speciálně naladěným podvozkem, jsou za všech okolností zaručeny jízdní výkony ve stylu motoristického sportu.

Uvedením nového BMW M5 Competition na trh vzniká nová produktová kategorie. BMW M GmbH totiž bude v budoucnu nabízet nejvýkonnější verze svých vysokovýkonných automobilů jako samostatné modely. Restrukturalizaci M portfolia vyvolala značná obliba různých specifických modelů vybavených paketem M Competition se zvýšeným výkonem.

Zvýšený výkon a unikátní charakteristika

Emocemi napěchované jízdní zážitky vycházejí z jedinečné výkonové charakteristiky motoru tohoto vozu. Vysokootáčková pohonná jednotka s technologií M TwinPower Turbo vyvinutá pro standardní BMW M5 prošla pečlivou optimalizací s cílem zintenzivnit nástup výkonu a točivého momentu. Motor V8 se zdvihovým objemem 4,4 litru nyní generuje maximální výkon 460 kW/625 k při otáčkách 6 000 1/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 750 N.m a lze ho využívat v extrémně širokém spektru od 1 800 do 5 800 1/min. Upravený nástup výkonu má za následek rychlejší čas ve sprintu z 0 na 100 km/h, který činí 3,3 sekundy, zatímco dvojnásobné rychlosti vůz z klidu dosáhne za 10,8 sekundy.

Nezaměnitelný zvuk výfuku

Mezi technologické vymoženosti motoru V8 patří také speciální konfigurace křížených výfukových svodů. Precizně usměrňované odvádění výfukových plynů má společně s optimalizovanou výměnou plynů v motoru za následek výjimečně rychlé reakce turbodmychadel. Pro ještě čistší výfukové plyny je nové BMW M5 Competition vybaveno také filtrem pevných částic. Vůz je standardně vybaven pro tento model specifickým M sportovním výfukovým systémem. Tato verze výfuku s dvojitými koncovkami a elektronicky ovládanými klapkami vydává extrémně osobitý zvuk s ještě sportovnějším tónem. Zvuk výfukového systému také ovlivňují různé režimy motoru, které lze volit stiskem tlačítka.

Osm stupňů pro přenos výkonu

Úkol přenést výkon motoru nového BMW M5 Competition má opět na starosti osmistupňová převodovka M Steptronic. Krátké časy změny rychlostních stupňů a pohotové reakce na jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu zaručují, že schopnosti motoru jsou okamžitě přeneseny na silnici. Tři různé režimy, nabízející hospodárnou, sportovní nebo ultra dynamickou jízdu, lze volit prostřednictvím kolébkového přepínače Drivelogic na voliči převodovky. Systém pohonu všech kol M xDrive, je rovněž vybaven vším, co je potřeba k tomu, aby nabídl perfektní jízdní výkony. Inteligentní technologie pohonu všech kol je schopna bez problémů přenést ještě vyšší výkon BMW M5 Competition na silnici. A vytváří přesně tolik přilnavosti, aby vůz byl schopen dosáhnout zrychlení srovnatelného se supersportovními vozy. Za přenos výkonu motoru na kola bez jakékoliv výkonové ztráty je z velké části zodpovědná centrálně řízená spolupráce mezi systémem M xDrive a aktivním M diferenciálem. Točivý moment je mezi kola přední a zadní nápravy rozdělován velmi jemně a plně variabilně díky elektronicky ovládané vícelamelové spojce. Aktivní M diferenciál následně točivý moment rozdělí na jednotlivá kola zadní nápravy podle potřeby. Dalším faktorem, který přispívá k agilitě vysokovýkonného sedanu, je upřednostňování zadní nápravy systémem M xDrive. Systém rovněž umožňuje naprogramování individuálního rozdělení točivého momentu, a řidič tak má možnost ovlivnit činnost jak stabilizačního systému DSC, tak i to, jakým způsobem je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu – to vše stisknutím tlačítka.

Foto: BMW