Auta bez volantu, alternativní pohony i létající automobil

To vše bylo také k vidění na letošním již 88. ročníku autosalonu v Ženevě. A samozřejmě jsme zde našli i celkem běžné automobily, supersporty, či designérské studie.

O tom, že premiéru si zde odbyla nová Kia Ceed, či Škoda Fabia, se asi v našem magazínu rozepisovat nebudeme. Nás především zajímala auta, kterým pod kapotou tepou plnohodnotní koníci. I když…, i tady se stále častěji setkáváme s pohonem, který svým projevem spíše připomíná rozjíždějící se prostředek hromadné přepravy osob, využívající elektrickou trakci. Velkou část exponátů z letošní Ženevy si vám v tuto chvíli dovolíme představit především na fotografiích a se zajímavými auty vás pak budeme podrobněji seznamovat ať již na stránkách magazínu Cars&Stories, nebo prostřednictvím našich elektronických médií.

Soumrak autosalonů?

I v Ženevě byl patrný trend, který se začal objevovat na automobilových výstavách v posledních letech. Automobilky totiž cílí své prezentace poněkud jiným směrem, než jsou velké výstavy v Evropě. Ve Švýcarsku není žádný velký výrobce aut, je to bohatá země a také zde vždy platily přísné ekologické předpisy. Proto bylo vždy prestižní záležitostí v Palexpu vystavovat. Navíc výstavní plochy v Ženevě byly vždy poměrně omezené, a tak se na to správné umístění výstavní expozice čekalo i roky, a to i u významných značek. Letos se ale najednou objevily místo některých expozic plochy kaváren a odpočinkových míst. Mluví se o tom, že svůj význam pomalu ztrácejí i autosalony ve Frankfurtu a Paříži. A tak uvidíme, jak bude výstavnictví v tomto oboru v dalších letech pokračovat.

Přesto auta stále ještě žijí!

Vraťme se ale k některým exponátům, protože i přes určitou skepsi bylo v Ženevě rozhodně na co koukat.

Například Bugatti doplnilo ke jménu svého modelu Chiron ještě přívlastek Sport. Vůz má zpevněný podvozek, je lehčí, změny doznaly i některé detaily designu. Osmilitrový motor do W se šestnácti válci dopují čtyři turbodmychadla a výkon dosahuje hodnoty 1 500 koní. Maximální rychlost je omezena na 420 km/h (bez omezení to prý vytáhne až na 460 km/h).

Mezi očekávané novinky patřila i ta z Maranella – Ferarri 488 Pista. Nový supersport má za základ 488 GTB, který byl ale značně přepracován. Kromě jiného je díky prosklenému zakrytování všem na očích i vidlicový osmiválec s výkonem 720 koní. Hranici dvou set kilometrů v hodině dokáže u tohoto modelu ručička tachometru protnout za 7,6 sekundy po odstartování.

Neobvyklou prezentaci přímo v ulicích Ženevy zvolila pro svůj vůz Apollo IE společnost Ideal Team Venture. Tato čínská firma koupila firmu Gumpert, a protože nový majitel nemůže používat na svých produktech jméno Rolanda Gumperta, původního zakladatele a výrobce vozidel Gumpert, nese nový model jméno Apollo. Apollo IE (Intensa Emozione) má pod kapotou dvanáctiválec o objemu 6,3 litru s výkonem 780 koní. Vůz s hmotností 1 250 kg zrychluje z nuly na stovku za 2,7 sekundy.

Koenigsegg do Ženevy přivezl model Regera se speciálním hybridním pohonem, který umožňuje vozu zrychlit z nuly na 400 km/h za méně než dvacet sekund a ze 150 na 250 km/h se dostane za 3,2 sekundy.

Nová značka Italdesignu, Automobili Speciali, byla představena v roce 2017. Soustředí se především na exkluzivní sběratelské vozy. U vozu Zerouno Duerta jsou hlavními prvky jeho nízká hmotnost a dobrá aerodynamika. Celý vůz je protkán karbonovými prvky, a to jak v exteriéru, tak i interiéru. Stažená střecha, také z karbonových vláken, nijak neomezuje výkon automobilu – desetiválcový motor s objemem 5,2 litru mu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti přes 320 km/h.

S nepřehlédnutelnou zelenou barvou se prezentovalo Porsche 911 GT3RS, pod kapotou se skrývá čtyřlitrový atmosférický šestiválec o výkonu 520 koní. A zelenou barvou se prezentovala i firma RUF Automobile GmbH, která se rozhodla oživit model SCR. Vůz RUF SCR je zcela novým vozem. Základem kupé je karbonový monokok, který doplňují vpředu i vzadu ocelové rámy a ochranná klec. Za zadní nápravou je uložený čtyřlitrový atmosférický plochý šestiválec s výkonem 510 koní.

Radikální design vozů Lamborghini dokáže vždy zaujmout. Cupé Huracán Performante bylo v Ženevě doplněno také o otevřený Spyder. Vidlicový desetiválec umístěný podélně před zadní nápravou dává největší výkon 640 koní.

BMW Concept M8 Gran Coupé zosobňuje význam písmene „M“ pro automobilku BMW. Znamená „maximum“, maximum všeho. Nový model představuje budoucí podobu vozů, které v průběhu roku 2019 doplní rodinu BMW řady 8.

Z trochu jiného soudku je vrcholný model rodiny I.D. od Volkswagenu, který nese označení I.D. VIZZION. Volkswagen počítá s tím, že v roce 2020 uvede na trh v rychlém sledu zcela nově koncipované elektromobily s dlouhým dojezdem, mezi které tato novinka, zatím se prezentující v podobě konceptu, také bude patřit. I.D. VIZZION je chytrým zařízením na kolech, které již nevyžaduje žádného řidiče a jeho ovládání je zcela intuitivní prostřednictvím rozšířené reality. Elektrický pohon všech kol se dvěma elektromotory s celkovým nejvyšším výkonem 225 kW, vysokonapěťové akumulátory s kapacitou 111 kWh umožní dojezd vozu až 665 kilometrů. A když jsme již narazili na elektrický pohon, tak nesmíme zapomenout ani na novou značku CUPRA, které se mimo jiné prezentovala také prvním elektrickým závodním cestovním vozem na světě, nebo na čistě elektrický Jaguar I-PACE. Také Porsche se vydává na elektrickou dráhu, o čemž svědčí studie Mission E Cross Turismo, elektricky poháněný vůz zařazený do kategorie CUV (Cross Utility Vehicle). Koncept má pohon všech kol a elektrickou soustavu s napětím 800 V, která je připravena pro rychlé nabíjení. A ještě jeden elektromobil. Se značkou Aston Martin si spojujeme i jméno Lagonda. Ta se prezentovala vozem Lagonda Vision Concept, což je luxusní automobil, poháněný elektromotorem, který má navíc jezdit v autonomním režimu čtvrtého stupně. Se svou troškou do mlýna ale přispěchala i automobilka Bentley, která oficiálně představila hybridní verzi modelu Bentayga. Toto SUV se nejdříve prezentovalo s dvanáctiválcem pod kapotou, následovala verze se vznětovým motorem a počátkem letošního roku se objevil vůz poháněný vidlicovým osmiválcem přeplňovaným dvojicí turbodmychadel s objemem čtyři litry. Nejnovější varianta má hybridní systém, tvořený přeplňovaným třílitrovým zážehovým šestiválcem do V, který pracuje v kombinaci s elektromotorem a pohonem všech kol.

Tolik jen krátký pohled na několik málo zajímavostí z letošní Ženevy. Pokud bychom si měli vybrat, co se nám nejvíce líbilo, nebo čím bychom nejraději z výstaviště odjeli, tak by to bylo opravdu nelehké rozhodování.

A k tomu létajícímu autu, které jsme zmínili v titulku, opravdu se zde objevilo, a to hned dvakrát. Jednak se představil oficiálně schválený automobil schopný letu nesoucí název PAL-V Liberty. Není to zcela klasické auto, konstrukčně se jedná o vírník, který se na silnici pohybuje jako tříkolka. Výrobce již bere objednávky a vozidla by měla být k dodání v příštím roce. A na druhé straně se zde prezentovala nejnovější generace projektu „Pop.Up Next“, což je čistě elektrický, zcela automatizovaný koncept pro horizontální a vertikální mobilitu v podobě obrovského dronu, na kterém pracují Audi, Italdesign a Airbus. Zatím se jedná o vizi, jak změnit městský život, ale kdo ví…

Foto: Luděk Šipla