Audi A8 – královna technologií

Na novou generaci vlajkové lodi automobilky Audi jsme si počkali celých sedm let. Předchozí generace Audi A8 se prodávala od roku 2010 a až minulý rok se světu ukázala generace nová. Na první pohled mnoho změn vidět není, zvlášť když si obě generace postavíte vedle sebe. Ale technologie, bezpečnost i nové pohonné jednotky jsou pohledem do automobilové budoucnosti, která se neúprosně blíží. Takto se dá ve zkratce novinka se čtyřmi kruhy na kapotě představit.

Stará, nebo nová? Obě auta jsme postavili vedle sebe. Nová generace má více protažený single frame i světlomety. To vše přispívá k tomu, že Audi A8 vypadá opticky široce. Ani záď neprodělala tolik změn, jak by se mohlo zdát. Nově je pravý a zadní světlomet spojen tenkou linkou. To je především ve tmě hezký designový prvek, který ocení řidiči za vámi. Všechny tyto změny bych hodnotil jako krok k lepšímu.

Interiér sází na dva dotykové displeje, podobně jako třeba Range Rover Velar. Ten vrchní má úhlopříčku 10,1palce, ovládá se přes něj prostředí systému MMI. To se skládá z dlaždic, které můžete libovolně přesouvat. Na levé straně je pásek s menu. V určitých věcech spolu displeje spolupracují. Jestli nemáte rádi dotykové displeje, tak si vyzkoušejte ten v Audi. Díky haptické odezvě patří rozhodně k tomu nejlepšímu na trhu.

Je vám zima a chcete si přitopit? Máte hned tři možnosti. První je klasika, tedy zmačknete tlačítko plus na spodním displeji. Anebo můžete po proužku prstem táhnout směrem vzhůru. A ta třetí? Zmáčknete tlačítko na volantu pro hlasové ovládání a řeknete: „Je mi zima.“ Slečna se vás zeptá, na jakou teplotu má klimatizaci nastavit, tak jí odpovíte a je hotovo. Podobně to funguje i s hladem. Řeknete to slečně a ona začne hledat nejbližší restaurace ve vašem okolí. A to vše hezky česky.

Audi A8 je prvním autem na světě, které má ve vínku autonomní řízení 3. úrovně. Zvládne za vás cestování do 60 km/h. Jenže jedna věc je, že auto to zvládne, a druhá, že to používat nesmíte. Vlastně to ani do výbavy nedostanete. Jestli hádáte, že problém je v legislativě, tak máte pravdu.

Motor je skvěle odhlučněný. I při dálničních rychlostech si s celou posádkou můžete povídat, aniž byste zvyšovali hlas. Své si jistě odvedou i dvojitá akustická skla. Cestování na vzduchu je ve většině případů pohodlné a ani Audi A8 není výjimkou.

Vzduchový podvozek už je ve standardní výbavě, stejně jako mechanické quattro, tedy pohon všech kol v poměru 40:60 ve prospěch zadních kol. A je to znát – ve chvíli, kdy sešlápnete plynový pedál až na podlahu, je cítit, jak se „áosmička“ zhoupne, příď se lehce nadzvedne a zadek naopak klesne.

Pod kapotou nám pracoval základní naftový třílitrový šestiválec. Jedná se o základní motorizaci s výkonem 286 koní. Motor má síly tak akorát, předjíždění problém rozhodně není. Však z klidu na sto to Audi A8 zvládne za 5,9 sekundy.

Text: fDrive

Foto: Audi a Patrik Svatoš