Alpine se vrací na scénu

Za svůj vznik vděčí značka Alpine jedinému člověku, a tím je Jean Rédélé. Narodil se v roce 1922 ve francouzském Dieppe a celý svůj život to byl nadšenec do aut a nadaný řidič a mechanik. V mládí studoval v Paříži a po skončení svých studií začal ve svém rodném městě obchodovat s auty a stal se prodejcem značky Renault. Jako nadšený a soutěživý řidič rallye se Rédélé se svým vozem Renault 4 CV na začátku 50. let minulého stolení zúčastnil mnoha motoristických soutěží a každým rokem svůj vůz zdokonaloval. Poté, co objevil mezeru na trhu a také povzbuzen svými sportovními úspěchy, založil Rédélé v roce 1955 vlastní továrnu na výrobu sportovních automobilů. Název “Alpine” si zvolil podle Critérium des Alpes rally, která se každoročně jezdila v jihofrancouzských Alpách a ve které také dosáhl svých největších sportovních úspěchů.

Úzké alpské silnice plné zatáček daly nejen jméno společnosti Jeana Rédélé, ale také předurčily soubor technických zásad, které se měly stát základem konstrukce každého vozu značky Alpine. Rédélé si uvědomil, že to není pouhý výkon a hrubá síla, co dává automobilu rychlost na křivolakých silnicích, kde se jezdí závody rallye, nýbrž nízká hmotnost, kompaktní rozměry a agilita.

Jeho prvním vozem byl Alpine A106, postavený na podvozku Renault 4 CV. Jeho druhý vůz, A 108 v roce 1958, měl již vlastní podvozek, ale jeho rodící se firma ukázala, co opravdu umí, až debutem modelu A 110 Berinette v roce 1962. V tu dobu již Alpine úzce spolupracovala se společností Renault. Na začátku 70. let byl vůz Alpine jedním z nejúspěšnějších automobilů v nejvýznamnějších soutěžích rallye. V roce 1971 poprvé zvítězil ve světoznámé Rallye Monte Carlo a tento úspěch znovu zopakoval v roce 1973. Ve stejném roce si firma také odnáší mistrovský titul mezi týmy na Mistrovství světa v rallye, což je dosud největším úspěchem této značky.

V roce 1969 Rédélé vybudoval vlastní továrnu v Dieppe (v tomto závodě se nyní vyrábí také zcela nová A110) a v roce 1971 byla zahájena výroba nové verze A310, která nahradila A110. O dva roky později se společnost Alpine stává členem Skupiny Renault.

Triumfálním úspěchem značky Alpine v automobilových soutěžích bylo její celkové vítězství v závodech 24 hodin Le Mans. V průběhu 70. a 80. let pak tato automobilka stále uváděla na trh nové a inovativní modely silničních automobilů, např. A310 V6 a GTA.

Výroba vozů Alpine skončila v roce 1995. Za 40 let bylo postaveno více než 30 000 silničních vozů Alpine a více než 100 monopostů a prototypových závodních vozů. Během období, kdy byla výroba automobilů pozastavena, udržovali automobiloví nadšenci slávu značky Alpine na celém světě zakládáním klubů a pořádáním různých akcí historických modelů.

Alpine píše novou historii

Projekt Alpine byl oznámen v roce 2012 a o čtyři roky později, v roce 2016, byl v Monaku představen koncept Alpine Vision. Hned následující rok byl vůz A110 Première Edition v silničním provedení představen veřejnosti na autosalonu v Ženevě. A110 Première Edition, lehké a elegantní dvousedadlové sportovní kupé s motorem uprostřed využívá hliníkovou konstrukci, snižující hmotnost automobilu na minimum, a sofistikované zavěšení se dvěma příčnými rameny. Hnací jednotkou modelu A110 Première Edition se stal přeplňovaný čtyřválcový benzinový motor s objemem 1,8 l a výkonem 252 k. Jako všechny vozy Alpine má i tento pohon zadních kol. Omezený počet 1 955 kusů (připomínka roku vzniku Alpine) modelu A110 Première Edition byl kompletně zarezervován během pěti dnů od oznámení zahájení prodeje. Po úspěšném uvedení A110 Première Edition společnost Alpine ohlásila tři nové verze svého lehkého sportovního automobilu. A110 Pure a A110 Légende jsou sériové verze, které rozšiřují modelovou řadu Alpine. A do trojice patří i vůz A110 GT4, vyvinutý společností Signatech, který bude psát další kapitolu v úspěšném příběhu značky Alpine v motoristickém sportu.
Foto: Alpine, Renault